آینده سازان پایا مهام
حفاری چاه فاضلاب در طرح اگو

حفاری چاه فاضلاب بخش مهمی از مراحل اجرایی طرح کشوری اگو در جهت ایجاد سیستم سراسری فاضلاب و اتصال تمام فاضلاب ها به کانال مشترک فاضلاب شهری است.

حفاری چاه فاضلاب، نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهر و انجام سایر اتصالات و مراحل مربوط به سازه های شبکه فاضلاب، در کلان شهرها مانند تهران، از جمله عملیات مهم شهرسازی است که اجزای زیرسازهای شهری را شامل می شود.

شرکت پایا مهام در راستای انجام پروژه های فنی و اجرایی مربوط به نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهر و حفاری چاه فاضلاب و پذیرش عملیات شهری تخلیه گندآب و حفاری آب در تهران که دارای سیستم تصفیه آب و فاضلاب سراسری است، به تکمیل طرح اگو، کمک می نماید.  

حفاری چاه فاضلاب، عملیات تخصصی پروژه های شهرسازی است

با راه اندازی و اجرای طرح سیستم دفع گندآب حاصل از مصارف شهری و بهره برداری شبکه فاضلاب سراسری در شهرها، در جهت فراهم آوردن امکان استفاده مجدد از فاضلاب به واسطه تصفیه و گندزدایی برای مصارف کشاورزی و ....، عملیات شهرسازی و زیر بنای تاسیسات مربوط به بنیان های زیرساخت شهری من جمله احداث راه آب و کانال ها و تونل های فاضلاب و ....، حفاری چاه فاضلاب، از اصلی ترین فازهای اجرایی محسوب می شود.

با الزام به اجرای طرح اگو در سراسر کشور و شهرها، به خصوص کلان شهرهایی مانند تهران، کارگروه ها و شرکت های پیمانکار با هدف تسریع در روند توسعه فاضلاب شهری و بهبود کیفیت عملیات اجرایی، با تکنولوژی پیشرفته و تجهیزات کارآمد، با شهرداری در حوزه های مختلف آب و فاضلاب، همکاری می کنند.

 

 

طرح اگو چیست؟

طرح اگو، یک طرح سراسری و لازم الاجرا در تمام شهرهای کشور است که هم اکنون مراحل پایانی خود را در شهر تهران، سپری می کند. در یک توضیح ساده، طرح اگو یعنی اتصال فاضلاب های خانگی به شبکه فاضلاب سراسری در هر شهر، که به خصوص برای شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالا و ساخت و ساز فراوان، حیاتی بوده و امکان ادامه سکونت را برای ساکنان آن، و نیز تداوم ساخت و ساز و گسترش فضاهای شهری پویا را، با دفع صحیح و یکنواخت کل فاضلاب، فراهم می آورد.

با وجود اینکه طرح اگو، حفاری چاه فاضلاب و اتصال فاضلاب های خانگی به شبکه فاضلاب زیرزمینی شهری، در تهران، در مرحله نهایی قرار داشته و به زودی تکمیل می شود، اما برخی از شهروندان و مالکین، برای نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهر، اقدام نکرده و مشترک فاضلاب شهری نشده اند.

شهروندان و مالکین می توانند به مراجعه به شرکت آب و فاضلاب برای تکمیل فرم امکان سنجی اتصال فاضلاب خانگی به شهری، اقدام نمایند و در هنگام مراجعه لازم است قبض آب ساختمان را به همراه داشته باشند. بعد از این مرحله کارشناسان آب و فاضلاب برای احتمال سنجی، محل را بازدید و بررسی می کنند و در صورت تایید، یک نامه درخواست توسط مشترک از طریق شرکت آب و فاضلاب به شهرداری ارسال می شود و سپس با صدور مجوز شهرداری و ارائه آن توسط مشترک به شرکت آب و فاضلاب، فرم دستور به حفاری چاه فاضلاب و نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهری توسط این شرکت، صادر می گردد.

وظایف مالک خانه و شرکت آب و فاضلاب در این طرح چه می باشد؟

برای آنکه طرح اگو و نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهر، به صورت کامل و درست انجام شود، لازم است تا در تمام محله ها و مناطق شهری، حفر چاه فاضلاب و ایجاد انشعاب و اتصال میان چاه فاضلاب منازل و ساختمان ها با کانال اصلی فاضلاب شهر، انجام شود و این مهم تنها با همکاری و یاری شهروندان، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب، امکان پذیر است و در همین راستا، وظایف مالک خانه و شرکت آب و فاضلاب با نظارت دقیق نهادهای مربوطه، باید تعریف و ایجاب شود.

وظایف شرکت آب و فاضلاب در اجرایی نمودن طرح اگو

شرکت آب و فاضلاب موظف به حفاری چاه فاضلاب و نصب سیفون آن در فاصله یک الی یک و نیم متری ساختمان ها در تمام مناطق شهر، در محل مورد توافق مالک ملک، می باشد. این مرحله حتما باید توسط پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب و بدون دریافت هیچ گونه هزینه از مالکین و اهالی، انجام شود.

هم چنین شرکت آب و فاضلاب وظیفه دارد در صورت انسداد و گرفتگی سیفون فاضلاب، عملیات مربوط به بازبینی و حفاری چاه فاضلاب، تخلیه و بهره برداری مجدد آن، را با دریافت هزینه مشخص از مشترکین، انجام دهد.

شرکت آب و فاضلاب برای رفع انسداد و حفاری چاه فاضلاب و اصلاح انسداد سیفون فاضلاب داخل ساختمان، که در اثر غفلت و عدم رعایت نکات ایمنی باشد، با دریافت هزینه کامل از مشترکین، اقدام می کند ولی اگر مشکل سیفون فاضلاب داخل ساختمان از سهل انگاری و اشتباه مالک نباشد، در این صورت تمام ودیعه و هزینه پرداخت شده عینا به مشترکین، عودت داده می شود.

 

حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیب و صدمات و پیشگیری و رفع اختلالات در تمام بخش های شبکه و کانال فاضلاب جزء وظایف شرکت آب و فاضلاب بوده و هیچ هزینه ای برای حفاری چاه فاضلاب و یا عملیات مربوط به آن، به کارگران و مجریان این شرکت، توسط شهروندان نباید پرداخت شود.

وظایف مالکین در اجرای طرح اگو

در مقابل وظایف شرکت آب و فاضلاب در اجرای طرح اگو، مالکین و شهروندان نیز، وظایفی دارند از جمله اینکه مالکین و مشترکین آب و فاضلاب  باید بر اساس قواعد و پروتکل های شهرسازی و ساختمان سازی، مجاری و کانال های فاضلابی داخل ساختمان را به صورت کامل و با کیفیت و ایمن، ایجاد کنند و برای حفاری چاه فاضلاب و نصب لوله های فاضلاب، توسط پیمانکارهای منتخب خود، اقدام کنند.

از طرفی مالکین برای استفاده از اشتراک آب و فاضلاب باید طبق ماده قانونی 660 قانون مجازات اسلامی، حق اشتراک خود را به صورت کامل بر اساس ابلاغیه های رسمی شرکت آب و فاضلاب، به این شرکت پرداخت نمایند در غیر این صورت مشترکینی که بدون پرداخت هزینه اشتراک، به صورت غیر قانونی اقدام به نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهر نمایند، متخلف محسوب شده و محکوم به پرداخت جریمه نقدی هستند.

در هنگام لوله گذاری ساختمان، مالکین موظفند، در ایجاد شیب مناسب و استاندارد به خصوص برای طبقات هم کف دقت کنند تا در هنگام بارش های شدید یا افزایش سطح فاضلاب شهری، آب فاضلاب به علت شیب کم و نامناسب، دچار عقب زدگی و برگشت به داخل لوله های ساختمان و بیرون زدگی از چاه های ساختمان، نگردد.

 

شبکه فاضلاب تهران، بر اساس فاضلاب های خانگی طراحی شده است، فلذا مالکین و مشترکین باید برای دفع آب باران به صورت جداگانه لوله گذاری نموده و مسیری را جهت انتقال آب باران به چاه جذبی، ایجاد کنند و عدم رعایت این نکات، منجر به عقب زدگی و بالا آمدن فاضلاب از چاه پارکینگ و حیاط ساختمان می شود که در این مورد، شرکت آب و فاضلاب مسئولیتی را عهده دار نخواهد بود و تمام خسارت های ناشی از آن، متوجه مالک ساختمان است. اتصال مجرای دفع آب باران به شبکه فاضلاب شهری غیر مجاز بوده و با متخلفین، طبق قانون، برخورد خواهد شد.

از ریختن زباله و آشغال و مواد شیمیایی آسیب رسان که موجب انسداد و اختلال در سیستم فاضلاب و اتصالات فاضلاب خانگی و شهری می شود، اکیدا خودداری نمایید، زیرا در صورت بروز مشکلات ناشی از این موارد، مالکین موظف به پرداخت خسارت هستند. بهتر است به صورت مرتب و ماهیانه با فرو کردن شیلنگ به داخل سیفون فاضلاب احتمال انسداد آن را کاهش دهید.

هم سطح سازی و نگهداری درست در حفظ دریچه های فاضلاب جهت دسترسی به دریچه بازدید فاضلاب، توسط مالکین بسیار ضروری است.

حفاری آب در تهران توسط شرکت پایا مهام

پیمانکاران مجاز و شرکت های حفاری آب در تهران با همکاری و تایید شرکت آب و فاضلاب، پروژه های مربوط به حفاری چاه فاضلاب را با دستگاه های حفاری مجاز انجام می دهند. یکی از این شرکت ها، که هم به عنوان پیمانکار پروژه های فاضلاب شهری و هم برای انجام عملیات حفاری چاه فاضلاب ساختمان ها و مکان های مختلف، در تهران فعالیت می کند، شرکت پایا مهام است.

 

فروش لوله پوش فیت برای لوله گذاری فاضلاب

علاوه بر حفاری چاه فاضلاب، یکی دیگر از خدمات شرکت پایا مهام، فروش لوله پوش فیت است که نسبت به لوله پلیکا و پلی اتیلن، مزیت هایی به شرح زیر دارد:

  • نصب آسان و سریع در پروسه لوله گذاری فاضلاب
  • مقاومت فیزیکی بالا
  • وجود سوکت های نر و ماده در سر لوله پوش فیت برای اتصالات آن ها
  • شکنندگی کمتر
  • تنوع بیشتر در اتصالات
  • لوله پوش فیت هم دارای نوع یک سر سوکت و هم دارای نوع دو سر سوکت است که امکان مانور در لوله گذاری را ایجاد می کند.
  • مقاومت بالاتر در مقابل حرارت و آتش سوزی
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی در گستره PH 2 الی 12
  • انعطاف و استحکام اتصالات لوله پوش فیت در مقابل فشارهای ناشی از انبساط و انقباض
  • دوام بالاتر در بخش اتصالات بین لوله ها
  • سوکت های لوله پوش فیت به صورت یک طرفه نصب می شوند

لوله های پوش فیت به خاطر داشتن سوکت های انتهایی، به راحتی و با هل دادن لوله بعدی در سوکت لوله قبلی، به یکدیگر متصل شده و اتصالات محکم و منعطفی بدون نیاز به سایر ابزار اتصالی را ایجاد می کنند که همین ویژگی، نام Push Fit را به آن داده است.